LeeuwardenZuidvliet 26 (bekijk kaart)mail@in2media.frl058 737 0161
AmsterdamJohan van Hasseltkade 304 (bekijk kaart)mail@in2media.amsterdam020 261 6480
03 januari 2017

Waarom zou je nog in de stad winkelen als je dezelfde producten vaak goedkoper online kunt bestellen? Winkels Leeuwarden zet in op gunfactor en vertelt het persoonlijke verhaal van de winkeliers aan de ruim 20.000 volgers.

Bereik klanten online met een persoonlijk verhaal

door Sanne Vlutters
Bereik klanten online met een persoonlijk verhaal

Ketens als V&D, Schoenenreus, Miss Etam en Perry Sport kwamen afgelopen jaar dusdanig in de problemen dat een faillissement of doorstart onvermijdelijk bleek. Anderen balanceren momenteel op het randje van de afgrond. De winkelstraten in Nederland gaan er anders uitzien. Met het verdwijnen van de grote ketens ontstaan er nog meer lege etalages, waardoor de binnenstad onaantrekkelijk wordt voor de consument. Welke redenen zijn er nog om bij de winkeliers in de stad te winkelen, als het winkelaanbod kleiner wordt en je dezelfde producten (vaak goedkoper) op het internet kunt bestellen?

Naast het feit dat het winkelen bij een fysieke winkel nog steeds sneller is dan het wachten op een pakket van een online winkel en je bij een fysieke winkel de mogelijkheid hebt vragen te stellen over een product en het in het echt te bekijken, is er een voordeel dat vaak wordt onderschat. Het menselijk contact dat bij het online shoppen ontbreekt, vind je wel wanneer je winkelt in de stad. Door dat menselijk contact is het zelfs mogelijk dat je je als consument verbonden gaat voelen met een bepaalde winkel, waardoor je weer terugkomt naar die winkel. Door de gunfactor die in dat geval is ontstaan, maakt het ineens niet meer uit dat hetzelfde product online een paar euro goedkoper is. Om die gunfactor ook te creëren voordat iemand de winkel heeft bezocht, werd anderhalf jaar geleden in Leeuwarden de Facebookpagina Winkels Leeuwarden in het leven geroepen.

“Door de gunfactor die in dat geval is ontstaan, maakt het ineens niet meer uit dat hetzelfde product online een paar euro goedkoper is.”

Geen zuivere koffie
Met de hete adem van de webshops in hun nek, zijn de winkeliers van Leeuwarden al tijden op zoek naar een manier om in contact te blijven met de klant. Een paar jaar geleden ontstond daarom het initiatief vanuit ‘het nieuwe winkelen’. Er werd een platform opgericht in de vorm van de website winkels-leeuwarden.nl, dat bij de consument voor een snel overzicht van de winkels in de binnenstad moest zorgen. Iedere ondernemer kreeg een eigen plek op de website. Het was de bedoeling dat het intypen van een woord, bijvoorbeeld koffie, relevante zoekresultaten op zou leveren. Echter, er kwamen in dat geval niet alleen leuke koffietentjes naar boven, maar ook de Blokker, omdat daar koffiekopjes werden verkocht. Dat was niet de bedoeling! Een ander struikelblok was het feit dat ondernemers zelf verantwoordelijk waren voor het plaatsen van content, waardoor er veel verschil zat in de kwaliteit en kwantiteit van de teksten en aanbiedingen die aangeleverd werden. Het platform flopte en de zoektocht naar een manier om het winkelend publiek te bereiken, ging verder.

Geef winkels een gezicht!
Er werd besloten de Facebookpagina Winkels Leeuwarden, die tot dan voornamelijk als online reclamefolder gebruikt werd en nauwelijks bereik had, uit te laten groeien tot een community van zowel winkeliers als winkelend publiek. Wij kregen de opdracht deze pagina naar een hoger niveau te tillen. Omdat winkels een gezicht moeten krijgen voordat er een gunfactor ontstaat, begonnen we met het vertellen van verhalen. Een tekstschrijver en fotograaf gingen op pad om de verhalen van de ondernemers vast te leggen. Het doel was om op zoek te gaan naar de mens achter de winkel, zodat de lokale Intersport niet meer zozeer deel van een grote keten is, maar gezien wordt als de winkel van Gerrit Jan. Belangrijk daarbij was dat er op de pagina geen aanbiedingen of producten van de winkeliers geplaatst worden. De pagina moet immers niet als spam, maar als leuk ervaren worden.

Niet slecht voor een pagina gericht op een stad met nog geen 108 duizend inwoners! Maar ook andersoortige berichten doen het goed op de pagina. Zo wordt de inwoners van Leeuwarden regelmatig via de pagina gevraagd wat ze vinden van een bepaald plan voor de binnenstad. Het bericht dat modewinkel Zara definitief gevestigd zal worden in het voormalige pand van de V&D werd bijvoorbeeld opgepikt door ruim 150.000 personen. Van het merendeel van de ondernemers die met hun verhaal op de Facebookpagina verschenen, kregen we terug dat ze er zowel online als offline veel reacties op kregen.

Toepasbaar op elke stad
Een concept als dat van Winkels Leeuwarden zou in principe in elke stad toegepast kunnen worden. De winkeliers die een stuk op de pagina willen, betalen een kleine maandelijkse of jaarlijkse bijdrage die ze recht geeft op een portret en een platform om leuke gebeurtenissen omtrent hun onderneming op te melden. Daarnaast is het goed regelmatig berichten te plaatsen die inspelen op actuele gebeurtenissen in de stad. Zo houd je de consumenten op de hoogte van het verhaal van de stad, waardoor zij zich meer verbonden voelen met de ondernemers en eerder geneigd zullen zijn een winkel binnen te stappen. Klanten online bereiken met een persoonlijk verhaal, dat is pas écht het nieuwe winkelen!