LeeuwardenZuidvliet 26 (bekijk kaart)mail@in2media.frl058 737 0161
AmsterdamJohan van Hasseltkade 304 (bekijk kaart)mail@in2media.amsterdam020 261 6480
01 februari 2018

Instagram staat vol met perfecte cappuccino's, donuts met roze glazuur en bikini-kiekjes vanuit subtropisch paradijzen. Populaire Instagrammers hebben op wonderbaarlijke wijze altijd een boeketje roze rozen bij zich. Maar eerlijk is eerlijk: het is verre van een kijkje in de ‘echte wereld’. "Hoe is dat ijsje nog steeds niet gesmolten, zo ver van de winkel waar ze hem kocht?"

Genoeg met de roze rozen, probeer eens een kinselfie

door Jasmijn Lobik
Genoeg met de roze rozen, probeer eens een kinselfie

Insta-verslaafd, ik? Welnee! Ach, ik heb misschien een ienie-mienie-beetje pijn aan m’n duim van de scroll-en-like beweging die ik meerdere keren per dag uitvoer, en vooruit… ik heb weleens een lunchplek uitgekozen op de instawaardigheid van het interieur. Maar als professionele socialmediajunk verzeker ik jullie dat dit niets anders is dan research. Een beetje in2media’er is natuurlijk wél op de hoogte van de laatste trends. En ik kan jullie verzekeren: geen enkele perfecte cappuccino, donut met roze glazuur of bikini-kiekje vanuit subtropisch paradijs ontsnapt aan mijn aandacht.

Want ja, eerlijk is eerlijk: Instagram is verre van een kijkje in de ‘echte wereld’. De mensen die ik volg hebben op wonderbaarlijke wijze altijd een boeketje roze rozen bij zich, hebben haar dat ook na een flinke sportsessie nog in standje kapper staat en ontbijten altijd in bedden met spierwitte lakens (hóe dan?!). Nog een van de grote Instagram-mysteries van het leven: hoe blijven ze van dat heerlijke ontbijt af dat daar staat af te koelen tot de foto gemaakt is? Nu, daarover deed @katie.one (291k volgers) laatst een boekje open: er worden gewoon twéé ontbijtjes besteld! Een om op te eten, en een om mee op de foto te gaan. Kan ik heel boos om worden. Eten is er om op te eten potdomme.

En wat te denken van die Instagrammer die er laatst op betrapt werd haar foto’s keihard te Photoshoppen? Prachtige foto hoor, nonchalant net-niet-naar-de-camera-kijkend voor een uitgestorven Taj Mahal, maar stonden die torens niet al maanden in de steigers? En dat kiekje in New York met dat fotogenieke ijsje, hoe is die nog steeds niet gesmolten, zo ver van de winkel waar ze hem kocht?
 

“Prachtige foto hoor, nonchalant net-niet-naar-de-camera-kijkend voor een uitgestorven Taj Mahal, maar stonden die torens niet al maanden in de steigers?”

 
Vandaar dat ik een nieuwe trend wel verfrissend vind: de kinselfie. Je weet wel, wanneer je per ongeluk de voorcamera van je telefoon aanzet en je een ongeluk schrikt van dat vervormde misbaksel dat blijkbaar je eigen gezicht is. Vanaf nu mag je dus gewoon direct een plaatje schieten. Ze duiken namelijk ineens overal op, en de regel is: hoe lelijker, hoe beter.

Misschien zijn we perfectie een beetje zat, want ook andere accounts steken de draak met het overgestileerde Instagram-wereldje. @youdidnotsleepthere betwijfelt ten zeerste of tentjes écht boven Central Park worden opgezet, en @youdidnoteatthat zet vraagtekens bij slanke modellen die in kleine bikini’s poseren mét een hamburger in hun hand. Nog een manier om ‘lekker echt’ te zijn is een tweede account opzetten, mét al die foto’s die normaal Instagram niet halen. Daar past de kinselfie uitstekend tussen. Natuurlijk, ook deze accounts zetten een gestileerd beeld neer dat bepaald wordt door de auteur, maar verfrissend is het in ieder geval wel!

Want doen alsof je iemand anders bent online, heeft helemaal geen zin. Bij in2media zoeken we naar de echte verhalen van een bedrijf. Als je verhaal niet strookt met de werkelijkheid, val je geheid door de mand. Bovendien prikken mensen zo door je marketingpraatje heen: @youarenotlikethat, zeg maar. Je bent als bedrijf niet ineens iemand anders als je dat heel hard roept. Die roze rozen en perfecte ontbijtjes kun je dan ook het best meteen bij het grofvuil zetten. Probeer eens een kinselfie. En weet je wat het beste daaraan is? Die is altijd in één keer goed.