LeeuwardenZuidvliet 26 (bekijk kaart)mail@in2media.frl058 737 0161
AmsterdamJohan van Hasseltkade 304 (bekijk kaart)mail@in2media.amsterdam020 261 6480
13 april 2017

Wat in2media nou precies doet? Wij zoeken én vinden de ware verhalen van organisaties door te kijken en te luisteren naar de mensen die er werken. Vervolgens verspreiden wij deze verhalen. Niet alleen online, maar ook offline.

Goed verhaal, lekker echt.

door Patrick van Erven
Goed verhaal, lekker echt.

Mensen vragen me regelmatig wat in2media precies doet. Ik kan je vertellen dat ik mijn antwoord de afgelopen jaren steeds heb bijgesteld. Een aantal jaar geleden begonnen we als social mediabedrijf. Toen we nog het enige bedrijf in het Noorden waren dat zich compleet focuste op social media en onderscheidend zijn een piece of cake was. Mooie tijden. In de jaren die volgden is niet alleen de wereld om ons heen veranderd, met social mediabedrijven die als paddenstoelen uit de grond schoten, maar hebben we zelf ook een hele transitie doorgemaakt.

Iedereen kan tegenwoordig zijn verhaal vertellen en delen op social media. Ook bedrijven strooien hier vol enthousiasme hun verhaal rond. Maar als dat verhaal niet strookt met de werkelijkheid, kun je ’t net zo goed direct in de prullenbak keilen. Veel bedrijven focussen zich zo op het vertellen van een mooi verhaal, dat ze daarbij compleet uit het oog verliezen wie ze écht zijn en wat ze uitstralen. Het management kan wel uit volle borst verkondigen dat het bedrijf vanaf nu ‘net als Coolblue’ gaat zijn; als dat niet past bij wat de organisatie uitstraalt, val je snel door de mand. Je bent niet ineens iemand anders als je dat heel hard roept. De dingen die je doet bepalen wie je bent. Die ware identiteit kan niet alleen in social media worden doorvertaald, maar zou zichtbaar moeten zijn in alle uitingen van de organisatie.

“Veel bedrijven focussen zich zo op het vertellen van een mooi verhaal, dat ze daarbij compleet uit het oog verliezen wie ze écht zijn en wat ze uitstralen.”

Neem nou het Douwe Egberts Café in Leeuwarden. Vanaf de start heb ik gezegd dat ik de gezelligste huiskamer van Leeuwarden wil zijn. Als ik het alleen maar zou roepen, maar niemand er vervolgens naar zou handelen, kan ik beter mijn mond houden. De zin ‘Wij zijn de gezelligste huiskamer van Leeuwarden’ is leidend voor alles wat we binnen het café ondernemen, zowel online als offline. Rol gerust in je pyjama en op pantoffels het café binnen voor je eerste bakkie koffie. Of neem de hele dag plaats achter je laptop en bestel maar één drankje. Doen wij niet moeilijk over.

Ook bij in2media hebben we zo’n allesomvattende zin: ‘Wij zijn een marketing- communicatiebureau dat bedrijven sociaal maakt door het vinden, vormgeven en verspreiden van hun verhaal’. Ja echt, hun eigen verhaal. Elk bedrijf heeft een verhaal, anders heb je als bedrijf zijnde geen bestaansrecht. Je onderscheidt je tegenwoordig niet alleen meer door het product dat je aanbiedt, je onderscheidt je door betekenis toe te voegen. Door te laten zien met wie je werkt en waarom je op deze manier te werk gaat. Wij zoeken én vinden de ware verhalen van organisaties door te kijken en te luisteren naar de mensen die er werken. Vervolgens verspreiden wij deze verhalen. Niet alleen op social media, maar ook offline. Wij zijn dus geen bureau dat alleen maar produceert, wij zijn een partner die inspireert en motiveert.

Met onze werkwijze bieden wij die extra werknemer die alles kan en je ondersteunt waar dat nodig is. Wij zijn de creatieve geest die met je meedenkt in campagnes, de scherpe pen voor on- en offline artikelen en de slimme vormgever die samen met jou jouw merk van doordachte vormgeving voorziet. Dat we nog steeds vaak als ‘social club’ gezien worden, komt omdat het daar allemaal mee begon. Maar als je me nu vraagt wat in2media doet, kan ik vol trots antwoorden dat we inmiddels bedrijven online én offline socialer maken.