LeeuwardenZuidvliet 26 (bekijk kaart)mail@in2media.frl058 737 0161
AmsterdamJohan van Hasseltkade 304 (bekijk kaart)mail@in2media.amsterdam020 261 6480
22 november 2017

Dat video’s steeds belangrijker zijn op social media, is inmiddels wel duidelijk. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw video gezien wordt? Videograaf Job verruilde zijn camera voor een toetsenbord en schreef een blog vol handige tips!

Licht, camera, (inter)actie!

door Job Pijlman
Licht, camera, (inter)actie!

Stel je voor, je bent aan het scrollen op Facebook of Instagram op zoek naar content om tot je te nemen. Waar stopt jouw duim dan het vaakst? Juist ja, bij dat filmpje waarin de spanningsopbouw je bijna van je stoel laat vallen, waar dat katje je zo vertederend aankijkt dat je wel móet blijven staren of waarbij je per se wilt weten hoe je dat gerecht maakt dat je in het eerste shot zag (al kun je helemaal niet koken).
Het aanbod van video en andere bewegende content die voorbij komt op social media is veel groter geworden, dus moet je erg je best doen om eruit te springen. Ook de algoritmes geven steeds meer de voorkeur aan video. Daar kan je dus mooi op inspelen als bedrijf. Hieronder vind je een paar tips voor goede videocontent op je bedrijfspagina.

1. Het begin is alles
We beginnen bij het begin. Zorg ervoor dat de video in de eerste tien seconden genoeg triggert met tekst en beeld om de aandacht van de kijker te krijgen. Een video speelt standaard al af zonder geluid en moet de kijker genoeg reden geven om de video aan te klikken en het geluid er ook bij te horen. Als het een video met veel gesproken tekst is, is het verstandig om ondertiteling toe te voegen. Zo is het ook te volgen wanneer er niet op geklikt wordt.

2. Mensen zijn mobiel
Van alle video’s die worden gepost, wordt 85% via de mobiel bekeken. Dat is iets om rekening mee te houden. Kijk eens naar de mogelijkheden van vierkante of verticale video’s. Instagram stories zijn erg in trek met hun snelle content en verticale video’s. Vierkant wordt ook vaak gebruikt voor snelle content die aandacht vereist, maar is minder interessant wanneer je een serieuze boodschap hebt, omdat het vaak gebruikt wordt voor – en dus geassocieerd wordt met – korte en grappige viral video’s.

3. Direct d’r op
Het direct uploaden van video’s op bijvoorbeeld Facebook heeft een positief effect op het aantal views en de interactie, ten opzichte van video’s die je op platformen als YouTube plaatst en dan deelt. Facebook is erg aan het concurreren met video-only platformen zoals YouTube en Vimeo en geeft eigen video’s voorrang in de nieuwsfeed. Daarnaast is het veel praktischer voor de bezoekers, want dan hoeven ze niet weg te klikken van Facebook om de video te bekijken, maar kan het met één klik. En als de video ook nog eens kort is (max 1,5 minuut), waardoor de laadtijd kort is, heb je ze helemaal binnen.

4. Hoe film je dat dan?!
Wees maar niet bang, dit wordt geen ‘Wij van wc-eend’-verhaal. Videocontent hoef je lang niet altijd met een professionele camera te maken: op een goede telefoon zit tegenwoordig een goede camera waarmee je makkelijk gebeurtenissen binnen je bedrijf kunt vastleggen voor een Instagramstory. Ook op Facebook kom je bij korte filmpjes best een eind met je telefoon. Zorg er dan wel voor dat je een sympathiek beeld (bijvoorbeeld een collega die iets vertelt) laat zien. Wil je een meer serieuze kant van je bedrijf laten zien of een evenement vastleggen? Zorg dan sowieso voor een professionele opname.

Heb je na het lezen van dit stuk nog een heleboel vragen? Dat snappen we best! Iedere video en doelgroep is immers anders en heeft een andere benadering nodig. Je bent altijd welkom voor een kop koffie en een goed gesprek.