LeeuwardenRuiterskwartier 111 (bekijk kaart)mail@in2media.frl058 737 0161
AmsterdamJohan van Hasseltkade 304 (bekijk kaart)mail@in2media.amsterdam020 261 6480
20 februari 2018

Volgens gedeputeerde Sander de Rouwe heeft de Friese economie last van het Suikerbroodsyndroom. “Een prachtig product, maar het verandert nooit en gaat zelden over de grens.” In een ludieke campagne laat Ynbusiness zien dat er wel degelijk geïnnoveerd wordt in Friesland.

Ynbusiness rekent af met Fries syndroom

Ynbusiness rekent af met Fries syndroom

‘Afrekenen met Fries suikerbroodsyndroom’ prijkt het op 14 januari 2017 op de voorpagina van de Leeuwarder Courant. Gedeputeerde Sander de Rouwe vindt dat de ambities van Friese ondernemers omhoog moeten, want: “We hebben een prachtig product, maar het verandert nooit en gaat zelden over de grens.” Veel ondernemingen zijn volgens hem als suikerbrood: dat is in al die jaren immers amper veranderd en ook daar zetten andere landen nog steeds hun tanden niet in.

Bij Ynbusiness wilden ze voor eens en voor altijd afrekenen met de stempel ‘Fries Suikerbroodsyndroom’. Daarom bedachten ze een innovatie die alle grenzen overschrijdt: suikervrij suikerbrood. Zo trots als een pauw wilden ze dit nieuwe, Friese en innovatieve product op een ludieke manier aan de wereld presenteren, en tegelijkertijd aantonen dat Ynbusiness dé (verbindende) innovatiepartner is voor Friese ondernemers. Wij schoten, samen met Friks, te hulp bij de realisatie van deze ambitie.

Een product is niets zonder een goed verhaal. Wij dachten na over andere Friese producten die wel een opfrisbeurt konden gebruiken en schreven een script over de zoektocht naar de ultieme Friese innovatie. Zo kwam het dat we in alle vroegte een fierljepstok in stukken stonden te zagen en vreemde blikken van klompenmakers kregen bij het verzoek om een klomplaars. We duwden Aron bij een gevoelstemperatuur van -12 de sloot in, regelden een hoofdrol voor de gedeputeerde himself en trommelden de meest norse oude mannen die we konden bedenken op voor een shot in onze stamkroeg. Het resultaat? Een ludieke video (in haarscherp 4K), waar we flink trots op zijn.

De campagnevideo verspreidden we online, ondersteund door advertenties op Google Display, Google AdWords en social media. De eerste resultaten, slechts enkele dagen na de release, zijn veelbelovend: bijna 10.000 views, publiciteit vanuit de media én de eerste bestellingen vanuit het buitenland zijn binnen!

Eat that, Sander de Rouwe. Letterlijk dan.